Departments  / .  قسم الأطفال و NICU
NICU 1

قسم الأطفال و NICU

بخش NICU یکی از بخش های مهم و پشتیبان بلوک زایمان در مراکز بیمارستانی بوده که محیطی امن برای تولد نوزادان به خصوص نوزادان نیازمند به مراقبت های تنفسی را ایجاد نموده و ارائه خدمات و اقدامات درمانی مناسب را امکان پذیر می سازد.

بخش NICU دارای واحدهای مختلف است:

دارای ٦ تخت بستری با تجهیزات پزشکی کامل شامل انکوباتور، مانیتور، ونتیلاتور، پالس اکسیمتری، تخت احیاء و NCPAP دستگاه های فتوتراپی ، تصویربرداری پرتابل و… می باشد که در این واحد بسیار تحسین برانگیز خدمات درمانی کامل به نوزادان ارائه می شود. (همچنین امکان انجام سونوگرافی و اکوکاردیوگرافی پرتابل نیز از مشخصات ویژه این بخش می باشد)

یکی از مشخصات استثنایی NICU در این مرکز ، وجود اتاق مادران می باشد که این اتاق با کلیه امکانات رفاهی (هتلینگ) درمجاورت بخش NICU قرار گرفته و جهت استراحت مادران و دسترسی هر چه بهتر به نوزادان و حضور دائمی آنها در نظر گرفته شده است. این اتاق مجهز به سیستم احضار پرستار نیز می باشند.

در انتهای سالن بخش و در مجاورت اتاق استراحت مادران دارای دو دستگاه شیردوش برقی، یخچال ذخیره شیر و یک دستگاه تلویزیون و DVD (جهت آموزش مادران) و کلیه ی وسایل کمک آموزشی می باشد.

شامل واحد واکسیناسیون و غربالگری تیروئید، واحد شنوایی سنجی (مستقر در درمانگاه)، کلینیک فوق تخصصی نوزادان که خدمات ارائه شده به نوزادان را تکمیل می نماید.

مسئولین و کادر درمانی NICU :

سرپرست علمی و رئیس  بخش:

سرکار خانم دکتر نسرین خالصی  فوق تخصص نوزادان، که نظارت مستقیم به بخش را به عهده دارند.

کادر پزشکی مقیم NICU :

تعداد ٦ نفر از متخصصین اطفال باتجربه و با سابقه نیز بصورت ٢٤ ساعته در بخش حضور دارند و بیماران را ویزیت می نمایند.

سرپرستار بخش :

سرکار خانم فائزه سپهری  با سایقه ی 8 سال سرپرستاری در بخش های مراقبت های ویژه نوزادان.

کادر پرستاری و پرسنل :

شامل ١٠ نفر پرستار و پرسنل مجرب و دارای سابقه کاری در NICU که تحت نظر سرپرستار با تجربه و ورزیده انجام وظیفه می نمایند.

نحوه پذيرش:

در بخش NICU پذيرش بيمار به صورت مستقيم يا غير مستقيم صورت مي گيرد .

پذيرش به صورت مستقيم از اتاق عمل يا زايمان به وسيله انكوباتور پرتابل از طريق آسانسور موجود در بخش نوزادان كه در اتاق نرسري مي باشد وارد بخش مي شوند و تحويل يكي از پرستاران يا ماماهاي بخش داده مي شود . و نوزاد بلافاصله به تخت احياء و زير وارمر گذاشته و ترشحات دهاني و بيني ساكشن شده و ادميت مي شود. و سپس مانيتورينگ و كنترل علائم حياتي ، اندازه گيري وزن و قد و Vitk تزريق مي شود. و توسط پزشك مقيم معاينه ميشود و سپس در سرويس يكي از پزشكان آنكال بستري مي گردد. حال بر اساس وضعيت باليني نوزاد بستري در NICU و يا post مي گردد و سپس order هاي پزشك را اجراء كرده كه طبق روتين نوزادان بستري در NICU و يا post حتماً آزمايشات ارسال و گرافي از ريه انجام و اجرا مي شود. سرم تراپي شروع مي شود. و دوره درمان آنتي بيوتيك گذاشته شود. و در بعضي از موارد هم نوزاد اينتوبه و تزريق سوروانتا صورت مي گيرد. در بخش مراقبت ويژه كليهً نوزاد توسط پزشكان فوق نوزادان ويزيت ميشوند.

پذیرش به صورت غیرمستقیم، برگه دستور بستري توسط پزشك مقيم نوشته و به همراه يكي از والدين داده تا كارهاي پذيرش را انجام داده و سپس برگه پذيرش و بستري توسط والدين به بخش تحويل داده مي شود. كه اين پذيرش از طريق كلينيك يا اورژانس يا مطب يا بيمارستان هاي ديگر صورت مي گيرد. نوزاد را به همراه برگه پذيرش بستري در سرويس يكي از آنكال ها وارد بخش گرديده و توسط پزشك مقيم معاينه مي گردد. و در سرويس يكي از آنكال ها بستري مي گردد. و باقي موارد و اجرائيات مثل پروسه قبل مي باشد.

كليه ي نوزادان متولد شده در اين بيمارستان توسط ماماهاي اتاق زايمان با انكوباتور پرتابل به وسيله آسانسور پس از 1 ساعت تماس پوستی و تغذیه با شیر مادر به همراه مادر به طبقه ی سوم منتقل و نوزاد تحویل پرستار نوزادان می شود .

بعد از شستشوي دست و پوشيدن دستكش در حضور ماماهاي اتاق زايمان نوزاد زير وارمر گذاشته مي شود. سپس شروع به چك كردن نوزاد مي پردازند كه عبارتند از :

مراحل چک کردن نوزاد:

  • دستبند نوزاد با برگه آپگار نوزاد به طور كامل چك مي شود. نام و نام خانوادگي مادر، نام و نام خانوادگي پدر، نام پزشك زنان مادر
  • جنسيت نوزاد با برگه آپگار مطابقت داده مي شود .
  • بند ناف نوزاد از كلامپ و خون ريزي چك مي شود .
  • وضعيت ظاهري به طور كامل چك مي شود. اگر موردي غيرطبيعي ديده مي شود حتماً به ماماي اتاق زايمان شفاهاً گفته شود و در برگه آپگار ثبت مي شود .
  • نمونه خون بند ناف نيز تحويل گرفته مي شود.
  • پشت برگه آپگار توسط فرد تحويل گيرنده به طور كامل مي بايست پر شود.
  • در آخرين مرحله در صورت نبودن مشكل ماماي اتاق زايمان بخش نوزادان را ترك مي كند .
  • قبل از شروع ادميت حتماً حوله خيس را بر داشته و نوزاد را خشك مي كنند.

مراحل ادميت يك ساعت پس از تولد عبارتند از:

بعد از اين كه تمام اين مراحل تمام شد مرحله بعدي تزريق واكسن است:

ترخيص بيماران :

در هنگام ترخیص نوزاداني كه در بخش بستري و دوره درمان به انجام رسيده و به  بهبودي كامل دست يافته اند و BF شده است  و آماده ترخيص مي باشد، در بخش و در مکانی مجزا  در کنار مادر گذاشته و شير داده مي شود و لباس پوشيدن، حمام کردن، نحوه تعويض پوشاك نوزاد، نحوه نگهداري بندناف ، بغل گرفتن نوزاد، دادن داروهاي خوراكي از جمله ويتامين ها، نسخه هاي دارويي، پيگيري پس از ترخيص مثلاً در صورت نياز و دستور پزشك انجام سونوگرافي ها، معاينه چشم مخصوصاً در نوزاداني كه اينتويه بوده و يا پره مچوريتي (نارس) زير w36 مي باش، انجام ROP ( رتينوپاتي ) پس از ترخيص – ABR ( سنجش شنوايي) سه ماهگي ، سونوگرافي در يك ماهگي ويزيت 48 ساعت آينده توسط پزشك ادامه واكسيناسيون توصيه مي شود. انجام آزمايشات غربالگري و كپي از خلاصه پرونده، پمفلت هاي آموزشي به والدين داده مي شود . و در دفتر ثبت آموزشي از والدين امضاء و اثر انگشت گرفته مي شود. و هنگامي كه يكي از والدين نوزاد برگه ي ترخيص را به بخش تحويل داده به نوزاد قطره فلج اطفال خورانده مي شود و سپس از بخش و بيمارستان خارج مي گردد.

ترخيص نوزاد سالم :

بعد از ويزيت پزشك متخصص اطفال در صورت داشتن دستور ترخيص اين مراحل بايد طي شود :

  1. نوزاد با كات و به همراه پدر و نيز كارت شناسايي پدر به بخش نوزادان آورده مي شود.

ادامه بعد از گرفتن برگه خروج

  1. قطره فلج اطفال خوراكي به نوزاد داده مي شود .
  2. توصيه به انجام ويزيت در 48 ساعت آينده.
  3. پمفلت هاي آموزش غربالگري داده مي شود.
  4. توصيه به انجام تست هاي غربالگري در بين روزه هاي 5-3 تولد نوزاد و آدرس مراكز غربالگري در بخش نوزادان موجود است كه تحويل والدين مي گردد .
  5. كارت واكسن به والدين داده مي شود و در مورد انجام واكسيناسيون توصيه كافي مي گردد.
  6. در مورد علائم ناكافي بودن شير مادر و به علاوه ايكتر توصيه مي شود.
  7. دستبند نوزاد مجدداً چك مي شود و نوزاد تحويل پدر مي گردد و در دفتر تحويل به والدين امضاء و اثر انگشت گرفته مي شود.

برای رفتن به این بخش باید به طبقه 3 بیمارستان مراجعه نمائید.

مشاهده تصاویری از بخش NICU:

Opening Hours