المحتوى الطبي  / .  فحص أنواع تقويم الأسنان لدى البالغين
Braces teeth 1

بریس دندان ها ابزارهای دندانی هستند که به اصلاح موقعیت نامنظم دندان ها،اصلاح فک، بهبود در جویدن و زیبایی لبخند شماکمک می کنند.

چرا از بریس استفاده کنیم ؟

بزرگسالان می توانند همان مشکلات ارتودنسی را داشته باشند که کودکان و نوجوانان دارند،مانند نامرتب بودن یا فاصله زیاد بین دندان ها،جالبه که بدانید تصور غلط و قابل توجه اینست که شما فکر کنید برای درمان ارتودنسی سن شما مناسب نباشد یا فکر کنید نظر به ازیاد سن نتیجه ی مطلوب را بدست نمی آرید،اما این تصور ذهنی به هیچ وجه قابل قبول نیست.در واقع فاکتور تعیین کننده در مورد اینکه آیا بیماران کاندید مناسبی برای درمان هستند یا خیر، سلامت دندان ها و لثه های آنهاست،نه سن اشخاص.

با گذشت زمان، فک ها یا دندان های نامرتب می تواند باعث مشکلات سلامتی و درد شود زیرا منجر به ساییدگی غیر طبیعی سطوح دندان ها می شود. اگر یک بیمار بزرگسال دندان‌های نامرتب را بدون درمان رها کند، می‌تواند منجر به مشکلات دندانی دیگری مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه و مشکل در جویدن و مشکلات TMJ (مفصل گیجگاهی فکی) شود.قابل توجه است که درمان ارتودنسی دندان ها را بهتر می کند و خطر مشکلات دندانی در آینده را کاهش می دهد،افرادی که در سنین نوجوانی از بریس یا تراز استفاده کنند نتایج خیلی بهتری میگیرند نسبت به بزرگ سالان،چون در بزرگسالی رشد متوقف میشود ممکن است دوره ی درمان کند تر شود.اما به صورت کلی بدون در نظر گرفتن سن،این بیولوژی و فرایند طبیعی بدن بیماران است که سرعت حرکت دندان را افزایش می دهد.

انواع بریس ها :

پنج نوع  بریس بزرگسالان وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند :

  • بریس های فلزی :

این نوع بریس دندان با وسایل کوچکی تحت نام براکت قابل استفاده میباشند که با چسب و یک سیم فلزی نازک به نام آرچ وایر به دندان‌ها متصل می‌شوند تا فشار ملایم اما ثابتی را اعمال کنند تا به آرامی دندان‌ها را صاف کرده و در طول زمان دندان ها مرتب و هم تراز شوند.

Braces teeth

مزایا : بریس‌های فلزی متداول‌ترین نوع بریس‌های مورد استفاده بیماران در درمان ارتودنسی هستند. بریس‌های فلزی امروزی بسیار کوچک‌تر، مسطح‌تر و راحت‌تر از بریس های قدیمی‌تر هستند. بیماران در هر سنی از بریس‌های فلزی برای دستیابی به دندان‌هایی صاف و لبخندی زیبا استفاده می‌کنند.

معایب : ظاهر برجسته داشته و در معرض دید زیادی قرار دارند.

  • بریس های سرامیکی :

بریس های سرامیکی مشابه بریس های فلزی هستند، اما درینوع از براکت های روشن یا رنگ دندان به جای براکت های نقره ای یا فلزی و سیم ها استفاده می شود. بسیاری از مردم بیشتر به دلیل اینکه این براکت ها  کمتر قابل توجه هستند، از این بریس های سرامیکی به جای بریس های معمولی استفاده می کنند. یکی از بزرگترین مزیت های این نوع برایس ها نامرئی بودن آن ها نسبت به دیگر برایس ها می باشد.

Braces teeth

مزایا : این نوع براکت ها کمتر از بریس های فلزی قابل دید هستند.برای اینکه حتی بیشتر دیده نشود، می توان از سیم های همرنگ دندان استفاده کرد.

معایب :

از آنجایی که براکت ها به رنگ دندان یا شفاف هستند، بیماران باید مراقب مراقبت از دهان خود باشند زیرا برخی از براکت ها به راحتی لکه می شوند.گرچه براکت‌های سرامیکی جدیدتر لکه ایجاد نمی‌کنند، اما گره‌های الاستیک اطراف آن‌ها می‌تواند لکه‌دار شود.

  • بریس های زبانی ( لینگوال ) :

اینها همان بریس‌های فلزی هستند، اما با این تفاوت که به سطح پشت دندان های شما متصل می‌شوند. ارتودنسی لینگوال به خاطر اینکه در دید نیست می‌تواند نوعی ارتودنسی‌نامرئی تلقی شود.

Braces teeth

مزایا: از آنجایی که آنها در قسمت داخلی دندان قرار دارند، از بیرون نامرئی بوده و قابل دید نیستند.

معایب:

گران تر هستند و قرار دادن آنها سخت تر است.

تمیز کردن  آنها به دلیل محل قرارگیریشان مشکل تر است.

  • بریس های دیمون یا سلف لیگیت :

براکت سلف لیگیت دارای یک دریچه فلزی کوچک هستند که برای نگه داشتن آرچ وایر در براکت در بریس‌های دیمون روی دندان استفاده می‌شوند و دارای گیره های مخصوصی هستند ( درهای فلزی کوچک) که آرچ وایر ( سیم اصلی ارتودنسی ) را در جای خود نگه می دارند.در این نوع ارتودنسی معمولا دندان ها به تدریج و به وسیله ی یک مکانسیم کشویی جابه جا می شوند تا درجای درست خود قرار بگیرند،شاید براکت های دیمون پر استفاده ترین براکت ها در حال حاضر باشند،هرچند هنوز بسیاری افراد سیستم سنتی را ترجیح می دهند.

Braces teeth

مزایا : یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که هم ترازی دندان های بالایی در چهار ماه ابتدایی درمان به طور قابل توجهی سریع تر بود، و این گزینه را برای کسانی که به دنبال مدت زمان کوتاه تری از درمان هستند، تبدیل کرد.مزیت دیگر این است که تمیز کردن آنها راحت تر از سایر بریس ها است.

معایب :  اینوع براکت ها به دو شکل فلزی و سرامیکی در بازار پیدا میشوند،اما انتخاب درستی برای همه بیماران نیستند،هرچند اینوع براکت ها طول درمان را کمتر می کنند اما همه ویژگی های لازم برای رسیدن به نتایج درمان رضایت بخشی را ندارند.

  • الاینرها  (ترازکننده های نامریی):

از آنجا که الاینرها (تراز کننده های نامرئی) به صورت اختصاصی برای افراد با توجه به آناتومی دهان آنها ساخته میشود تا موقعیت دندانها را تغییر دهد و هم ترازی ایجاد کند،اینوع برس ها به عنوان تراز کننده های نامرئی نیز شناخته می شوند و برای بزرگسالانی که درمان محتاطانه تری را نسبت به بریس های سنتی میخواهند،انتخابی مطلوب تری هستند.دندان ها به تدریج با پوشیدن مجموعه ای از الاینرها که متخصص ارتودنسی هر یک تا سه هفته یک بار در طول درمان آن ها را تغییر می دهد، به موقعیت مناسب خود منتقل می شوند.از جمله اولین ترازکننده شفاف اینویزیلاین را میتوان نام برد،اما در حال حاضر مارک های مختلفی از بریس های شفاف وجود دارد.

Braces-teeth

مزایا : به جای استفاده از سیم ها و براکت ها،ترازها از پلاستیک شفاف ساخته شده اند که عملا نامرئی هستند و در عین حال الاینرها قابل جابجایی هستند و حدود 22 ساعت در روز استفاده می شوند، بنابراین می توان برای سهولت غذا خوردن و بهداشت دهان و دندان را برای مدت کوتاهی بیرون آورد.

معایب : از آنجا که الاینرهای نامرئی به اندازه بریس های قدیمی دقیق نیستند،برخی بیماران ممکن است بعد از چند ماه نیاز به “اصلاح” دندان های خود با استفاده از بریس داشته باشند تا در پایان درمان، تغییرات نهایی و کوچک بر روی دندان های آنها انجام شود.

راهنمای های اولیه :

در طول مشاوره اولیه،متخصص ارتودنسی به  شما گوش می‌دهد و با شما همکاری می‌کند تا مشخص کند چه گزینه‌هایی برای ارتودنسی شما مناسب هستند.مهم است که هنگام صحبت با پزشک در مورد تاریخچه سلامت عمومی خود، تمام داروهایی که مصرف می کنید و هر عادتی مانند سیگار کشیدن یا دندان قروچه در شب که ممکن است بر درمان تأثیر بگذارد، بیان کنید.متخصص ارتودنسی یک معاینه دهانی انجام می‌دهد و قبل از توصیه یک دوره درمانی، برای تعیین سلامت دندان‌ها و لثه‌های شما، یک عکس رادیوگرافی می‌گیرد.

Braces teeth 7

چسباندن براکت به دندان :

بعد از تمیز و خشک شدن دندان های شما، براکت های سرامیکی، پلاستیکی یا استیل ضد زنگ با استفاده از چسب مخصوصی به سطح خارجی دندان های شما چسپانده می‌شوند. استفاده و چسپاندن براکت ارتودنسی ممکن است ناراحت کننده باشد، اما معمولا باعث درد نمی‌شود.براکت ها باعث می شوند تا فشار به طور مساوی بر روی دندان های شما اعمال شود. آنها توسط سیم‌هایی از جنس استیل ضد زنگ، نیکل، تیتانیوم و … به یکدیگر متصل می‌شوند.

بریس ها چگونه دندان ها را هماهنگ می‌کنند ؟

مکانیزم اصلی در درمان با این ابزار ارتودنسی اعمال فشار ثابت به دندان ها در طولانی مدت است. به مرور زمان با اعمال فشار، دندان ها جابجا می‌شوند. استخوان های فک نیز در طولانی مدت، خود را با این تغییرات و اعمال فشار هماهنگ کرده و وفق می‌دهند.

Braces teeth 8

هزینه های درمان ارتودنسی:

هزینه های درمان ارتودنسی متفاوت است زیرا عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند، از جمله :

  • نوع مشکل.
  • مدت درمان مورد نظر
  • نوع ارتودنسی توصیه شده

مراقبت های بعد از بریس :

هرچه زمان و انرژی بیشتری را برای مراقبت  و پیروی از برنامه ای که ارتودنتیست به شما داده است به خود  اختصاص دهید، نتایج بهتری بدست خواهید آورد.

پس از برداشتن بریس ها یا تراز کننده ها، نگهدارنده هایی برای حفظ دندان های شما تجویز می شوند.پوشیدن آنها به صورت منظم کلید موفقیت درمان ارتودنسی می باشد.

دانشگاه جامع علمی کاردبردی ابن سینا:

مرکز آموزش علمی _کاربردی ابن سینا قصد دارد تا در میان مدت در قالب یک مرکز آموزش بین المللی معتبر و پیشرو در زمینه تربیت نیروی انسانی کارآمد پیراپزشکی و پشتیبانی مورد نیاز نظام سلامت فعالیت نماید.این مرکز دارای توانمندی بی حد و حصر در زمینه ی تربیت نیروی انسانی کارآمد پیراپزشکی و پشتیبانی نظام سلامت منطبق با استانداردهای ملی و بین المللی در قالب آموزشهای علمی – کاربردی می باشد.

Braces teeth 9

 
رشته های تحصیلی:
  1. رشته های مقطع کاردانی ناپیوسته
  2. رشته های مقطع کارشناسی ناپیوسته

سرفصل دروس رشته های مرکز را از لینک زیر می توانید ببینید.

http://www.esm-uast.ac.ir/index.php?do=static&page=sarfasl

علاقه مندان به ثبت نام می توانند از طریق مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی (sanjesh.org) یا مدارک خود را در پیام رسان های واتساپ و ایتا به شماره تلفن های ۰۹۰۱۲۳۰۲۴۳۳ و ۰۹۳۷۷۸۰۳۰۴۹ ارسال نمایند. آدرس: تهران_فلکه دوم صادقیه_خیابان ولیعصر_خیابان اعتمادیان_پلاک ۲۹

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *