مطالب پزشکی  / .  قلب و عروق  / .  برای سلامت قلب چه بخوریم ؟
سلامت قلب

بیماری قلبی مهم ترین عامل مرگ و میر در آمریکاست. در این ۱۵ ماده غذایی که در صورت استفاده در یک رژیم غذایی مناسب ممکن است به حفظ سلامت قلب کمک کنند، معرفی شده اند.

سلامت قلب و عروق

اقدامات زیادی وجود دارد که هر فرد می تواند به منظور حفظ سلامت قلب و پیشگیری از بیماری انجام دهد. چکاپ سالانه، فعالیت بدنی روزانه، عدم استعمال دخانیات و انجام اقداماتی به منظور کاهش سطح استرس در زندگی از جمله آنهاست.

همه این موارد می تواند بر سلامت قلب تأثیر بگذارد اما یکی از ساده ترین تغییرات در سبک زندگی که برای قلب نیز مفید است، تغذیه است.

حدود ۶ میلیون نفر در حال حاضر مبتلا به نارسایی قلبی هستند و نزدیک به نیمی از آنها پنج سال بعد از تشخیص بیماری، می میرند.

مراکز بهداشتی و درمانی نسبت به مصرف مواد غذایی با چربی، کلسترول و نمک بالا هشدار می دهند که می تواند برای قلب بسیار مضر باشند؛ بنابراین اگر به دنبال کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی هستید، رژیم غذایی نقطه شروع خوبی است.

در این مقاله به برخی از بهترین مواد غذایی که به داشتن قلبی قوی و سالم کمک می کنند اشاره شده است.

  1. مارچوبه

مارچوبه منبع طبیعی فولات است که از ایجاد آمینو اسیدی به نام هموسیستئین در بدن جلوگیری می کند. سطح بالای هموسیستئین با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند بیماری عروق کرونری و سکته مغزی، ارتباط دارد.

  1. لوبیا، نخود فرنگی، نخود و عدس

لوبیا، نخود فرنگی، نخود و عدس می توانند به میزان قابل توجهی لیپوپروتئین کم چگالی یا کلسترول بد (LDL) در بدن را کاهش دهند. این مواد همچنین سرشار از فیبر، پروتئین و آنتی اکسیدان پلی‌فنل هستند که همه آنها اثرات مثبتی بر قلب و سلامت عمومی افراد دارند.

  1. انواع توت

توت ها نیز همچنین سرشار از آنتی اکسیدان پلی فنل هستند که به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کنند. توت ها منبع عظیمی از فیبر، فولات، آهن، کلسیم، ویتامین A و C هستند و چربی کمی دارند.

  1. کلم بروکلی

برخی پژوهش ها نشان می دهد که مصرف منظم کلم بروکلی بخارپز می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد و از بیماری قلبی جلوگیری کند.

  1. تخم چیا و کتان

این تخم ها منبع گیاهی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ مانند اسید لینولنیک هستند. امگا-۳ مزایای بسیاری دارد که می توان به کاهش سطح تری گلیسیرید، LDL و کلسترول اشاره کرد. امگا-۳ همچنین به کاهش فشار خون و احتمال ایجاد پلاک های چربی در عروق منجر می شود.

امگا-۳ خطر ایجاد اختلالاتی که به حمله قلبی منجر می شوند مانند ترومبوز و آریتمی را نیز کاهش می دهد.

  1. شکلات تلخ

شکلات تلخ نمونه ای نادر از ماده ای غذایی است که هم طمع خوبی دارد و هم برای بدن مناسب است (در صورت مصرف متعادل).

دانشمندان امروزه باور دارند که شکلات تلخ مزایای بسیاری علیه آترواسکلروز دارد. آترواسکلروز (تصلب شرایین) با ایجاد پلاک در عروق همراه است و خطر حمله و سکته قلبی را افزایش می دهد.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که افزایش میزان فلاوانول شکلات تلخ – ماده ای که آن را خوش طعم و مطبوع می کند – این مزایا و خواص را کاهش نمی دهد.

  1. قهوه

یکی از مواد غذایی که دارای خواص بسیاری است قهوه است. نتایج یک پژوهش نشان می دهد که مصرف منظم قهوه خط ابتلا به نارسایی قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

  1. ماهی سرشار از امگا-۳

ماهی منبع مهمی از اسیدهای چرب امگا-۳ است و پروتئین است و چربی اشباع شده کمی دارد. افراد مبتلا به بیماری های قلبی و یا در معرض آن به افزایش مصرف امگا-۳ با خوردن ماهی توصیه می شوند، چرا که خطر ضربان قلب نامنظم را کاهش می دهند و سرعت تشکیل پلاک در عروق را کاهش می دهند.

بسیاری از مراکز علمی پزشکی مصرف هفتگی دو وعده انواع ماهی را توصیه می کنند.

ebnesinahospital foods for heart 2
  1. چای سبز

یک پژوهش سیستماتیک در سال ۲۰۱۱ نشان داد که نوشیدن چای سبز بر کاهش کلسترول تأثیر دارد که همانطور که می دانیم یکی از عوامل تأثیرگذار در وقوع بیماری قلبی و سکته مغزی است؛ اما این پژوهش میزان مفید مصرف آن را دقیقاً مشخص نکرده است.

در سال ۲۰۱۴ پژوهش دیگری اثرات نوشیدن چای سبز بر روی افراد با فشار خون بالا را بررسی کرد. این پژوهش نشان داد که چای سبز با کاهش فشار خون ارتباط دارد اما پژوهشگران در تشخیص اینکه آیا این کاهش می تواند از بیماری قلبی جلوگیری کند یا خیر اطمینان نداشتند.

  1. آجیل

بادام، فندق، بادام زمینی، پسته و گردو همه مواد غذایی مناسبی برای قلب هستند. این آجیل ها سرشار از پروتئین، فیبر، مواد معدنی، ویتامین و آنتی اکسیدان هستند؛ مانند ماهی و تخم کتان، گردو نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ است که آن را تبدیل به یک میان وعده سالم و مقوی می کند.

  1. جگر

از تمام گوشت های مختلف، جگر از همه دارای مواد مغذی بیشتری است. به طور خاص جگر سرشار از فولیک اسید، کروم، مس و زینک است که سطح هموگلوبین بدن را افزایش می دهند و به سلامت قلب کمک می کنند.

  1. بلغور جو دوسر

از آنجا که بلغور جو دوسر سرشار از فیبر محلول است، می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. یک پژوهش در سال ۲۰۰۸ نشان داد که محصولات بر پایه بلغور به میزان قابل توجهی LDL و کلسترول را بدون هیچ اثر جانبی کاهش می دهد.

  1. اسفناج

هر فرد می تواند با مصرف منظم منابع منیزیم ریتم قلب خود را منظم نگه دارد. اسفناج یکی از بهترین منابع منیزم خوراکی است و مصرف آن خواص زیادی برای قلب دارد.

  1. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی مقادیر زیادی مواد مغذی دارد که ممکن است به سلامت قلب فرد کمک کند. این میوه های کوچک قرمز سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین C، فولات و کولین هستند که همگی برای قلب مفید هستند.

علاوه بر دور کردن خطر بیماری قلبی، پتاسیم برای مفاصل و استخوان ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند.

برخی از دانشمندان معتقد هستند که افزایش مصرف پتاسیم و کاهش مصرف سدیم مهم ترین تغییر تغذیه ای به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی است.

ebnesinahospital foods for heart 1
  1. سبزیجات

همه مراکز سلامتی توصیه می کنند که هشت یا بیشتر از ۸ وعده میوه و سبزیجات به صورت روزانه باید مصرف کرد. سبزیجات فاقد چربی و کالری هستند اما سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین هستند. میزان مناسبی از سبزیجات در رژیم غذایی می تواند به داشتن وزن ایده آل و کاهش فشار خون کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *